SOUTH ISLAND TRIP SUMMERY!

Nu är vi tillbaks i Nelson efter 10 underbara och jätteroliga dagar. Vi har sett sjukt mycket på så kort tid och åkt en jävla massa buss! Tänkte ta och summera resan lite...

TISDAG 17/3
Efter att stadsministern invigt vår nya skola och vi fått mingla lite med han började färden mot sydön! Första stoppet blev Westport där vi kom fram rätt sent så vi gjorde inte så mycket annat än att slappa och kolla på TV. Superfint boende, I like!

Klicka f�r att st�nga bilden
Jag och stadsministern...

Nu e vi påväg, on the road baby!

ONSDAG 18/3
Fortsätter mot Franz Josef. På vägen dit stannade vi vid Ponakaiki där de berömda "Pancake Rocks" finns. Det är klippor som ser ut som pannkakor.

När vi kom fram till Franz Josef var det grått, regnigt och trist. Sen rätt som det var delade molnen på sig och man såg glaciären, väldigt häftigt - det var som en tavla.

TORSDAG 19/3
Tog en liten promenad så man kunde se glaciären tydligare, riktigt häftigt! Tyvärr var det inte så bra väder idag heller så man kunde inte se så mycket mer. Sedan så fortsatte vi till Queenstown. På vägen stannade vi bl.a. vid ett vattenfall, en pub och en strand. När vi kom fram till Queenstown blev det inte så mycket gjort där heller, relaxade på ett annat superfräscht hostel.

Franz Josef glaciären

Vackra vyer pa vägen

En pub mitt ute i ingenstans

FREDAG 20/3

Det första vi gjorde idag var att åka och titta på när Lena och Eva skulle hoppa bungyjump! Så modiga! Det är det första bungyjumpet som byggdes, där de hoppade ifrån. Sen åkte vi till en mysig liten stad och gick omkring och strosade. När vi kom tillbaks till Queenstown provade vi den välkända hamburgaren, Fergburger. Den största och godaste hamburgare jag ätit! Sen fortsatte vi med lite shopping, en bikini och en trenchcoat blev mina fynd! Kvällen slutade med tacos och vin och utgång i Queenstown!

Mooodiga tjejer!

Först monsterburgaren, sen tacos...

Fest!

LÖRDAG 21/3

När alla hade vaknat till liv fortsatte vi vår resa till Moeraki. Där tittade vi på de berömda "Moeraki builders". Riktigt häftigt naturfenomen, stora runda stenar som formats under många år m.h.a sand, hav och salt, bl.a. Det var väldigt blåsigt men en mysig liten fiskeby. På kvällen blev vi bjudna på restaurang av våra lärare - inte illa! En ganska känd fiskrestaurang där jag åt lax, mums.

The Moerakibuilders

Moeraki, ett sjölejon och restaurangen Fleurs Place

SÖNDAG 22/3

Idag fortsatte resan till Mount Cook, Nya Zeelands högsta berg. Det var riktigt riktigt coolt. Fantastiska vyer! Vi tog en liten promenad och en jäkla massa kort! Vi bodde på ett ställe vid Lake Tekapu som var jättemysigt.  Påvägen dit stannade vi vid en annan sjö och åt lunch, underbart vackert.

Inget dåligt lunchhak

Mount Cook

Lake Tekapu

MÅNDAG 24/3

Först åkte vi och titta på en underbar liten kyrka och en staty på en hund som tydligen spelat stor för NZ...kommer inte ihåg varför haha. Vi fortsatte sedan till Christchurch. När vi kom fram gick vi en sväng på stan. Middagen blev indiskt, jättegott! Sen satte vi oss på ett café och hade det allmänt mysigt.

TISDAG 25/3

Idag hade vi "fridag". Gick först till ett Artcentre och ett Artgallery. Sen blev det shoppingtur på stan där jag hittade tre tröjor som får följa med mig hem till Sverige. Vi skulle försöka oss på en utgång på kvällen men det gick väl inget vidare. Va rätt dött ute för att vara en så pass stor stad. Besviket.

ONSDAG 26/3

Nu börjar resan lida mot sitt slut, men ett till stopp skulle vi hinna med, nämligen i Kaikoura. Innan vi åkte från Christchurch åkte vi till ett Antarktis museum där vi fick träffa en man som först berättade för oss om Antarktis genom sina egna erfarenheter - grymt bra - och sen fick vi träffa en liten pingvin! Så himla söt och jätteintressant museum. Kaikoura är enjättefin liten stad och vi bodde på ett underbart hostel! Riktigt lyxigt. Blev en mysig kväll med ost, kex och vindruvor. Imorgon hade vi bokat tid för valsafri!

Antartica

TORSDAG 27/3

En stor besvikelse kan man säga om hela dagen. Blev inga valar. Den första turen vi skulle åkt ut på gick bra tills kaptenen körde på ett grund efter 5 minuter. Fick åka tillbaka och kolla båten och tydligen var den så dålig att vi inte kunde åka ut alls. Fan! Vi fick en ny chans kl 12 men när vi äntligen skulle få åka ut igen var det för blåsigt så det inte gick. SATAN! Blev inga valar, men fick pegarna tillbaks som jag får hitta på nåt annat att spendera. Efter detta fick vi nog och åkte hem. Blev en galen utekväll i vårt kära gamla Nelson igår!

Soluppgång

Sammanfattningsvis kan man säga att vi har haft svinkul, åkt mycket buss, bott på väldigt fina ställen och upplevt jättemycket! Jag är nöjd!